3 huskeregler til et KPI dashboard

KPI’er kan spille en kæmpe rolle i en virksomhed. De sætter klare mål op for en virksomhed, holder dem ansvarlig for at følge målet til dørs og sørger for, at alle ansatte ved, hvad deres arbejde skal resultere i.


Et studie viser, at 68% af virksomheder mener, at KPI’er har en stor indvirkning på deres virksomhed.

Resultater fra studie om hvad virksomheder synes om KPI'er

Billede af kpiinstitute

 

Siden KPI’er er indflydelsesrige for mange virksomheder, så er det også værd at tænke over, hvordan et KPI dashboard har potentialet til at gavne virksomheder yderligere.

 

KPI dashboards visualiserer virksomheders KPI’er på et dashboard. Visualiseringer af data hjælper nemlig virksomheder med at forstå sine KPI’er bedre, end hvis de var repræsenteret via en masse tal i et excel-ark.

 

Der er ingen tvivl om, at et KPI dashboard har potentialet til at hjælpe virksomheder hen imod deres mål. Men der er stadig, som de bør overveje, inden disse virksomheder bruger ressourcer på at pryde deres vægge med skærme fyldt med deres KPI’er.

 

Derfor har vi lavet en liste med de 3 vigtigste huskeregler, som du bør have i baghovedet, når du får lavet dit KPI dashboard.

 

1. Vælg kun de vigtigste KPI’er

Næsten alle tal i en virksomhed synes vigtige, men de kan ikke alle stå på KPI dashboard. Derfor er det vigtigt for virksomheder at finde frem til, hvilke KPI’er der kan hjælpe dem med at nå deres mål bedst.

 

For at gøre dette kan de benytte S.M.A.R.T. modellen:

Smart modellen

Billede af PKMedier

 

Denne model hjælper dig med at afgøre, hvilke tal du kan drage mest fordel af at betegne som KPI’er. Dette sker ved at opstille 5 kriterier:

 

  1. Specific: Hvad repræsenterer dette specifikke tal?
  2. Measurable: Kan tallet måles?
  3. Attainable: Er målet opnåeligt?
  4. Relevant: Er tallet relevant?
  5. Time-bound: Hvad er tidsrammen for målet?

 

Når du går igennem processen med at besvare disse spørgsmål, som vil du opdage, hvilke tal der er vigtige nok for virksomheden til at blive anset for at være KPI’er.

 

Herudover kommer modellen også med en udvidelse, hvis du ønsker at gå fra S.M.A.R.T. til S.M.A.R.T.E.R.:

 

      6. Evaluate: Evaluér efter tid om tallet stadig er essentielt for virksomheden
      7. Reevaluate: Reevaluér efter længere tid om målet stadig er opnåeligt

 

Disse sidste 2 kriterier sørger for, at du altid forholder dig til den nutidige situation. Hvis en virksomhed oplever enorm vækst i salg, så kan du tillade dig at have mere optimistiske mål. På samme tid hvis du oplever et enormt fald i salg, så skal dine KPI’er måske nedtones for at blive mere realistiske.

 

2. Hvor mange KPI dashboards er behøvet?

Når du så har fundet dine KPI’er, så skal de finde ud af, hvordan du kommunikerer disse tal videre til dine ansatte på den bedste måde.

 

Et KPI dashboard er et godt bud på, hvordan du kunne fremvise tallene til alle ansatte på kontoret. Det er bestemt også gavnligt for virksomheder at dele information med deres medarbejdere, så løsningen er umiddelbart fordelagtig for alle parter. Men KPI dashboards er kun gavnlige, hvis du forstår dem. 

 

For meget information udvasker KPI’er og gør dem sværere både at se og skelne fra hinanden på en skærm. For lidt information også giver KPI dashboardet ikke et fyldestgørende overblik over virksomheders vigtigste nøgletal. 

 

Derfor er det vigtigt for dig at overveje, hvilke tal der giver mest mening at dele med dine ansatte på dit KPI dashboard.

 

For eksempel kan det være vigtigt for salgsafdelingen at se, hvor deres salg kommer fra, sådan de kan fokusere på den kanal frem for andre, som ikke indbringer lige så meget. På samme måde kan marketingsafdelingen få mest ud af, hvilke kanaler deres online trafik kommer fra, sådan de kan bruge mest tid på dem fremfor de kanaler, der ikke skaber trafik på hjemmesiden, de sociale medier eller andet.

 

På den måde kan det være fordelagtigt at have flere KPI dashboards på kontoret til ansatte i forskellige afdelinger afhængigt af virksomhedens størrelse.

 

Hvis du er i tvivl om, hvilke tal der giver mest mening at vise på dit dashboard, så findes der muligheder for at deltage i en kort Data Workshop, der giver overblik over de vigtigste tal i virksomheden. Så kan du modtage sparring til, hvad der giver bedst mening for dig.

 

3. Vælg KPI visualiseringer omhyggeligt

Når du har fundet dine KPI’er og ved, hvor mange KPI dashboards du mangler, så mangler du kun at vide, hvordan du vil have visualiseret nøgletallene på dashboaret – og dette kan gøres på mange måder.

 

Det absolut vigtigste over alt andet er, at dataene på dit KPI dashboard er forståelig. Uden at kunne forstå tallene kan dashboardet ikke bruges til noget og alt forarbejdet falder til jorden.

 

Der er dog ikke nogen ultimativ formel til, hvordan et dashboard designes for at opnå maksimal forståelighed – det er subjektivt fra virksomhed til virksomhed.

 

Her er et eksempel på, hvordan en virksomhed, kaldt eKontoret, synes, at de fik mest ud af deres KPI dashboard:

Eksempel på datavisualisering på dashboard

Læs mere om hvorfor de valgte at anvende et dashboard her.

 

På billedet ses der en hel række af visualiseringer og talkombinationer. De har alle til formål at øge forståelsen for de valgte KPI’er. Lige præcis denne præsentation af data var den bedste for denne individuelle virksomhed.

 

Men KPI dashboardet kunne også have valgt at lave et søjlediagram til at se deres månedlige konverteringer, en pie-chart til faktureringer på kvartal basis eller bruge udelukkende tal til at fortælle, hvilke produkter deres kunder køber mest.

 

Mulighederne på en virksomheds KPI dashboard er mange og der er altid mulighed for at teste nogle ting af for at se, om den ene løsning er bedre end den anden.

 

Ønsker du et KPI dashboard?

Vil du gerne bestille et KPI dashboard eller har du spørgsmål til processen? Du kan læse mere om vores skræddersyede KPI dashboards. Ellers kan du altid kontakte os på vores email: salg@dashboard.nu også vender vi tilbage til dig hurtigst muligt.