3 ting dashboards kan gøre for dine medarbejdere

Mange ting spiller en vigtig rolle i en virksomhed, men ingen af dem er lige så vigtige som en kompetent og glad medarbejderstab.

 

Du har måske hørt ordsproget: “Ingen kæde er stærkere end det svageste led”. Det samme gælder på en arbejdsplads. 

 

Derfor er det også vigtigt, at alle ansatte har de rette hjælpemidler til at opnå succes og supplere hinanden bedst muligt. Her er et dashboard et godt middel, som du kan implementere i din værktøjskasse.

Et dashboard tilbyder en visuel præsentation af data, som giver virksomheder kreativ frihed til at implementere initiativer, der giver medarbejderne en fordel. Lad os dykke ned i hvad disse fordele er.

1. Motivér dem

Der er få ting, der er lige så kraftfulde på en arbejdsplads som motiverede medarbejdere.

 

Når alting flyder og alle klarer sine opgaver til højeste karakterer, så opstår der naturligvis succes i virksomheden holistisk set. Denne succes fylder kun yderligere på medarbejdernes motivation. Før du ser dig om, så er der skabt en positiv spiral af medarbejdere, der tager virksomheden længere, end hvad der før var forventet.

 

At ramme en rutine hvor denne spiral opnås er et ønskescenarie for enhver leder selvfølgelig. Men den opnås ikke uden at du ligger bevidst arbejde i at opnå dette.

 

Èn måde du kan gøre dette på er ved at etablere tydelige målsætninger for medarbejderen, afdelingen eller hele virksomheden.

 

Dette kan gøres nemt ved at udvælge virksomhedens vigtigste KPI’er og de relaterede målsætninger hertil, smide dem op på et dashboard og visualisere dem. På den måde er disse data altid til stede på kontoret på en forståelig og let-fordøjelig måde.

 

Fordelene ved at opstille målsætninger og visioner op på denne måde er:

 

  • Det er nemmere at handle på de konkrete opgaver, der har størst indflydelse
  • Det bliver nemmere for medarbejderne at prioritere deres arbejdsopgaver
  • Det skaber motivation at se løbende resultater på konkrete målsætninger
  • Medarbejderne oplever i større grad mening i deres arbejde og virksomhedens vision

 

Alt dette kan kun opnås, hvis du er bevidst om sværhedsgraden ved dine målsætninger.

 

De fleste virksomhedsejere har drømme om enorm vækst og succes ved alle initiativer, men det er vigtigt at forholde sig realistisk, når forventninger kommunikeres ud til medarbejderne.

 

Både for høje og for lave forventninger kan have en negativ effekt på de ansattes motivation. Det gælder om at sætte niveauet et sted, hvor målsætningerne kan opfyldes, hvis hverken medarbejderne kan slippe afsted med at fede den af eller er nødt til at føle sig stresset.

Graf af Goldilock Zone hvor man vokser bedst kompetencemæssigt

Hvis du kan opstille målsætningerne sådan, at medarbejdernes indsats ender i goldilock zonen, så er muligheden for motiverede medarbejdere store.

2. Skab en sjovere arbejdsdag

Der er ingen tvivl om, at arbejdsdagene føles lettere at komme igennem, hvis du har det sjovt.

 

Selvfølgelig kan arbejde ikke være sjovt hele tiden. De kedelige opgaver er trods alt også vigtige at få gennemført.

 

Men det er ikke ens betydende med, at alle opgaver behøver at være kedelige, trælse og hårde at komme igennem. Det værste er at arbejde med jævnlige dybe indåndinger og regelmæssige glans op på uret i håb om, at det snart er fyraften.

 

Her kan du anvende et dashboard til at gøre dine medarbejderes hverdag sjovere med gamification.

 

Hvis du ikke allerede ved, hvad gamification er, så er det, når spilelementer implementeres i arbejdsopgaver og processer. Det handler simpelthen om at gøre arbejdsrelaterede handlinger til et spil for at gøre disse opgaver sjovere at udføre.

 

Dashboardet skal hertil bruges til at implementere disse spilelementer på en visuel måde – for eksempel til at vise belønninger for gode indsatser.

 

Disse spilelementer kunne være:

  • Niveau inddeling
  • Badges
  • Point
  • Trofæer
  • Ranglister
  • Pointtavler

 

Egentlig kan du bare tænke: “Hvad har jeg set eller oplevet i spil, som jeg synes var sjovt?” – så kan du selv brainstorme endnu flere mulige spilelementer.

 

Når disse spilelementer er implementeret, så bliver det sjovere for medarbejderne at gøre en ekstra indsats.

 

Men alle belønninger er ikke ens; der er nemlig forskel på, hvilke der betyder mest og hvilke der betyder mindst for folk:

Vigtigste og mindst vigtige belønninger liste

Afhængigt af din virksomhedskultur kan du vælge den belønning, der passer bedst og samtidigt tilbyder den mest vigtige belønning for dine medarbejdere.

 

På den måde tilføjes der noget krydderi til hverdagens rutiner og det bliver sjovere at udføre sine daglige opgaver og give den en ekstra skalle. Uden belønningerne er der jo trods alt ingen grund til at arbejde hårdere end førhen.

3. Gør kollektiv ledelse nemmere

Typisk består en virksomhed af én eller et par administrerende direktører, der træffer beslutninger, som de ansatte skal efterfølge. Dette kaldes oftest for en top-down ledelsesstil, da beslutningerne bliver taget oppefra også bevæger de sig ned igennem virksomheden.

 

Her er kollektiv ledelse anderledes. Denne ledelsesstil stræber efter at inkludere alle, eller i hvert fald flere end et par stykker, i de indflydelsesrige beslutningsprocesser i virksomheden. 

 

Karakteristika for kollektiv ledelse er blandt andet:

 

  • At der er en grænse for antallet af deltagere
  • At deltagerne prioriterer organisationens behov højere end deres individuelle behov
  • At man påtager sig et ansvar for helheden
  • At der er en form for fælles værdiorientering blandt deltagerne
  • At man forsøger at overbevise hinanden ved hjælp af argumentation



Kollektiv ledelse er for mange en fantasi og kan endda lyde alt for idealistisk for nogle. Det er bestemt heller ikke en ledelsesstil, der vil passe ind i alle slags virksomheder.

 

Men det har stadig sin plads som alternativ til én enkelt administrerende direktør, der skal bestemme alting og har det sidste ord i alle beslutninger.

 

Kollektiv ledelse giver nemlig medarbejdere mere indflydelse, end de traditionelt har haft. Meningen med dette er, at det skal bringe kvaliteter frem i dem, som alle er foretrukne, men ikke trænet på en regelmæssig basis.

 

Disse kvaliteter er:

 

  • Selvledelse
  • Ansvar for helheden
  • Samarbejde
  • Læring og videndeling
  • Evne til kritik og refleksion

 

Kollektiv ledelse lyder godt og kan bringe det bedste frem i ansatte, men det kræver også et større overblik af dine data end førhen.

 

Typisk er det den administrerende direktør og en håndfuld afdelingsledere, der både står med det delvise- og det fulde overblik af virksomhedens situation.

 

Men med kollektiv ledelse skal alle, eller i hvert fald flere medarbejdere, nu kende denne data. Det er her, at dashboards kommer på banen.

 

De tracker virksomheders vigtigste nøgletal og opdaterer dem løbende. Denne data visualiseres så ved hjælp af diverse grafer, tabeller og andet til at gøre denne data nemmere at fordøje og forstå.

 

Et par dashboards på væggen tilbyder altså virksomheden med en kollektiv ledelse et overblik, sådan de alle sammen er på bølgelængde med, hvordan situationen står til. Så kan alle også se, hvor det giver mening at smide al sin energi og hvor det giver mening at holde igen.

Bestil dashboard

Kontakt os og vi vender tilbage til dig med et tilbud på et skræddersyet dashboard, som vi udarbejder i tæt dialog med dig. Du er også velkommen til at kontakte os, hvis du ønsker en data workshop, generel sparring eller har spørgsmål til produktet eller processen.