4 ting dashboards hjælper ledelsen med

Ledelsen spiller en vigtig rolle i at formidle det arbejde, der skaber resultater i virksomheden.

 

Det er en vigtigt opgave, som bliver sværere og sværere at udføre til fulde evne, jo travlere hverdagen bliver. 

 

God ledelse er med til at skabe flere opgaver til virksomheden, men hvad gør du, når hverdagen bliver for travl til at fokusere på ledelsesarbejdet?


Løsningen ligger i at anskaffe hjælpemidler, der gør dit ledelsesarbejde nemmere og hurtigere at udføre – og dette kan et dasboard gøre for dig ved at visualisere de vigtigste KPI’er og deres udvikling.

Eksempel på datavisualisering på dashboard

Derfor vil vi gerne fortælle dig om de 4 ting, som dashboard kan hjælpe dig i ledelsen med.

1. Fremmer den datadrevede tilgang

Når dine nøgletal er visualiseret på et dashboard, så er de hurtigere at fordøje og nemmere at forstå. Dette skaber en massiv fordel for de virksomheder, der baserer sine beslutninger på data. 

 

Det kræver blot et blik op på visualiseringerne hver gang, at du ønsker at holde dig opdateret på de seneste tal, der er konstant i udvikling.

 

Men det kan også være behjælpeligt med at skabe en datadrevet kultur på hele kontoret. Ledelsen er trods alt bedst, når medarbejderne har værktøjerne til at hjælpe sig selv.

 

Datavisualisering gør 3 ting i en virksomhed:

Større gennemsigtighed

Ledelsen og medarbejderne opnår en gensidig forståelse af virksomhedens/afdelingens situation, når nøgletallene bliver vist på et dashboard.

 

Det kan hjælpe medarbejderne med både at træffe beslutninger, komme med idéer eller bedre forstå, hvorfor ledelsen agerer, som de gør.

 

Dataene kommer til at tale for sig selv og virksomheden får nu nemmere ved at være datadrevet i sit arbejde og smide mavefornemmelsen væk.

Åben kommunikation

Dashboardet skaber gennemsigtighed som en direkte følge af installationen, men en indirekte følge er, at den åbner op for kommunikationen på kontoret.

 

Ligesom før nævnt giver det medarbejderne mulighed for at komme med deres input på diverse problematikker.

 

Hertil kan ledelsen for eksempel skabe initiativer, der opmuntrer input, idéer og inspiration til forskellige problemstillinger.

Samler boldene i luften på én skærm

Et korrekt udarbejdet dashboard samler alle de konstant udviklende variabler på ét eller få skærmbilleder.

 

Når alt kommer til alt, så er det ledelsen, der skal træffe den endelige beslutning på vigtige sager. Derfor er det også alfa omega, at sammenhængene mellem de bedste muligheder er til at finde i alle tallene.

 

Det gør ikke arbejdet for dig, men det er et hjælpemiddel til at gøre dit liv som leder lettere.

2. Nemmere måling af performance

Performance er dét parameter, der kan løfte, stagnere eller dræbe en virksomhed. Hvis overall performance er god, så er alt godt, men hvis overall performance er dårlig, så kan du mærke det.

 

Derfor er det super vigtigt hele tiden at være opmærksom på relevante performance tal.

 

Enten finder du ud af, hvor performance halter også kan det fikses eller også finder ud af, hvor virksomheden performer super godt også kan du double down på dét.

 

Et dashboard gør det nemt at vise, hvilket performance parametre der gør op og hvilke der går ned. 

 

Det kan være en linje, en tabel eller et søjlediagram, der visualiserer forskellige kanaler, initiativer eller andet, hvormed et overblik præsenteres.

 

Det eneste du skal tage stilling til er, hvilke performance parametre skal visualiseres og i hvilke afdelinger skal der hænges dashboards op til at fremvise disse.

3. Visuel benchmarking

Benchmarking er et stærkt værktøj til at vide, hvor din virksomhed står baseret på forskellige faktorer.

 

Det kan hjælpe dig med at vise, hvor du står stærkest og hvor du skal forbedre din forretning, hvis du vil opnå det fulde potentiale, som din virksomhed har.

 

Visualisering af dine nøgletal gør de 3 mest populære benchmarking tilgange nemme:

Intern benchmarking

Hvis du vil sammenligne internt i virksomheden, så er søjlediagrammet et passende virkemiddel.

Column eller Bar Chart af GDP eksempel

For eksempel kan én kolonne repræsentere salgsafdelingens omsætning og den anden kan repræsentere marketingafdelingens omsætning.

 

Hvis din virksomhed ønsker at sammenligne disse to afdelingers performance, så bliver det nemmere at følge udviklingen, når jeres systemers data konsolideres i på ét skærmbillede.

Konkurrent benchmarking

Hvis du vil sammenligne din virksomhed med en konkurrerende virksomhed, så er der forskellige visuelle elementer, der kan hjælpe med dette.

 

For eksempel er en pie chart god, hvis du vil skabe et hurtigt og let-fordøjeligt overblik af markedsandel på et produkt, en service eller virksomhederne som et hele.

Grafik af en Pie eller Donut Chart

Du kan også bruge et linjediagram til at visualisere udviklingen i omsætning over en bestemt periode.

Line Chart af GDP eksempel

Så kan du hurtigere se, hvilke måneder du fik krammet på din konkurrent også kan du krydstjekke med hvilke initiativer, der skabte denne ekstra vækst.

Best practice benchmarking

Hvis du vil sammenligne dig selv med industriens bedste på deres respektive områder, så er det vigtigt, at du altid holder dig ovenpå din egen udvikling efter forskellige initiativer.

 

Hvis du ikke ved, hvad der virker, så ved du heller ikke, hvordan du potentielt kan blive den bedste på dit respektive område.

 

Et dashboard tilbyder hjælpemidlet til at holde dig ovenpå denne information. Med ét blik op på skærmbilledet på kontorvæggen, eller i en anden fane på computeren, er du aldrig i tvivl om, hvordan din virksomhed udvikler sig.

4. Bevarer overblikket

Dashboardet opdaterer hvert 3. minut, hvilket betyder, at du aldrig kommer til at agere på forældet data.

 

Overblikket, du kommer til at opleve på hele kontoret, bliver kontinuerligt. Alle er hele tiden med på, hvor virksomheden er på vej hen.

 

På den måde kan alle altid se, forstå og give input til hvordan virksomheden kan klare sig endnu bedre, end den allerede gør.

Bestil dashboard

Kontakt os og vi vender tilbage til dig med et tilbud på et skræddersyet dashboard, som vi udarbejder i tæt dialog med dig. Du er også velkommen til at kontakte os, hvis du ønsker en data workshop, generel sparring eller har spørgsmål til produktet eller processen.