9 grunde til professionelle dashboards er bedre end hjemmelavede

Hvis du står i situationen, hvor du skal ud og anskaffe dig et dashboard, så har du sikkert opdaget, at der er flere valgmuligheder.

 

Du kan nemlig vælge mellem at få professionelle til at udarbejde et dashboard for dig eller du kan lave dit eget.

 

Dette kan være et svært valg. Et professionelt udarbejdet dashboard er dyrere, men højst sandsynligt også bedre, nemmere at bruge og hurtigere færdiggjort. Derimod hvis du skal lave det selv, så bliver det måske billigere at lave den første version, men lønkronerne stiger kun, hvis du ikke rammer hovedet på sømmet første gang.

 

Et dashboard er nemlig mere end bare et par farverige visualiseringer på et skærmbillede; det er et værktøj, som kan skabe et hurtigt og let-fordøjeligt overblik til hele kontoret – men kun hvis det bliver udarbejdet korrekt.

 

Hertil vil vi fortælle dig om de 9 grunde til, at professionelle dashboards er bedre end de hjemmelavede:

1. Etableret fokus

Et professionelt dashboard har et tydeligt fokus fra starten af. Dette fokus er nødvendigt at etablere allerede fra starten af, siden der er flere tilgange, hvorpå en virksomhed kan gå til et dashboard. Disse tilgange er:

 

  • Operationelt
  • Analytisk
  • Strategisk

 

 

Det operationelle dashboard bruges typisk på afdelingsplan og hjælper med at overvåge dag-til-dag aktivitet. Det kunne for eksempel være en intern salgskonkurrence mellem individuelle sælgere. Fokusset ligger i at visualisere de tal, der giver det bedste overblik, sådan der kan følges med i den daglige udvikling.

 

Det analytiske dashboard bruges typisk til at danne overblik af data, der er akkumuleret over længere tid, som kan fortælle en historie om virksomhedens situation. Dette kunne være at følge udviklingen af tilfredshedsprocenten for kundeservice for kvartalet efter, at de er blevet udstyret med hurtigere computere. På den måde kan denne data altså forklare, om opgraderingen af hardware har en betydning for kundernes grad af tilfredshed.

 

Det strategiske dashboard hjælper typisk en virksomheds ledere med at se, hvordan virksomhedens udvikling er i forhold til prædefinerede målsætninger. Det tilbyder virksomhedens ansvarlige et hurtigt overblik over de parametre, der har en betydning for virksomhedens større billede. Dette kunne være omsætningen online i forhold til sidste kvartal for eksempel.

 

Uden fokus på én af tilgangene bliver dashboardet uoverskueligt og muligvis ubrugeligt, fordi dataene ikke komplimenterer hinanden.

2. Den rette mængde KPI’er

Når det kommer til datavisualisering, så er der en fin balancegang mellem for få og for mange KPI’er på ét skærmbillede.

 

For få KPI’er skaber en situation, hvor der er ikke er nok information til, at dashboardet er brugbart uden at skulle slå supplerende data op i dine systemer. For mange KPI’er og dashboardet bliver rodet og uoverskueligt, hvilket fjerner dets formål med det hurtige og let-fordøjelige overblik.

 

Kun den rette mængde af visualiseringer skaber et både fyldestgørende og brugbart overblik af virksomhedens situation på tidspunktet.

 

Der er dog ikke noget magisk tal for, hvor mange visualiseringer der er bedst. Som mange andre ting i forretningsverdenen, så afhænger det af den individuelle virksomheds situation, ønsker og behov. Der findes ikke en universel løsning, når det kommer til dashboards.

3. Komplimenterende visualiseringer

Der kan være forskellige holdninger til, hvilke visualiseringer der er pænest, men det er indiskutabelt, at nogle visualiseringer læner sig mere op af bestemte datascenarier end andre.

 

For eksempel hvis du vil have et hurtigt overblik over fordelingen af salg for dine produkter/services, så er en piechart bedst.

Piechart eksempel

Men hvis du vil sammenligne dine løsningers udvikling over en bestemt tidsperiode, så er et linjediagram bedre til dette.

Linjediagram eksempel

På et dashboard skal data dog ikke nødvendigvis visualiseres hele tiden. Nogle gange fortæller de rå tal bare historien bag virksomhedens udvikling bedst.

Talrække eksempel

Dette er blot få eksempler på, hvordan nogle visualiseringer er bedre til at vise specifik data, der skal fortælle en bestemt historie.

 

Men der er mange flere historier i en virksomhed, som du skal kende til, hvis du skal have et fyldestgørende dataoverblik – alle med forskellige visualiseringer der komplimenterer dem bedst.

4. Supplerende perspektiv

Det er nemt at se sig blind i tal, som du har kigget på over lange tidsperioder. Hvis du har siddet med bestemte data relateret til én eller flere afdelinger, så begynder disse tal at syntes vigtige – måske endda vigtigere end tal i andre afdelinger.

 

Dette er farligt, hvis du ønsker at udarbejde et dashboard, som skal give overblik til hele virksomhed. 

 

Her har du både en fordel og en ulempe. Du kender naturligvis disse tal bedre end nogen anden konsulent kan. Men der er også mulighed for at udvikle tunnelsyn, når du sidder med det samme i lange perioder.

 

Professionelle hjælper med netop denne situation. Der er nemlig en hel del sparring ind over udarbejdelsen af et dashboard. Du kender dine tal og nu skal de formidles på den bedst mulige måde.

 

Nogle gange hjælper det at få andre udefra til at kigge på et problem. Nye øjne er gode, men i kombination med dine erfarne øjne er forudsætningerne bedst.

5. Erfaring

Du har sikkert oplevet, at du har kigget på et problem også vidste du lige præcis, hvordan du skulle løse det, fordi du har løst lignende problemer før.

 

Det samme gælder for professionelle, når dashboards skal udarbejdes. Medmindre din virksomhed ikke ligner andre på nogen som helst måde, så kan forrige løsninger højst sandsynligt også anvendes til din løsning af én eller anden grad.

 

Alting kræver trial and error i starten. Men når formularen er fundet, så fylder læringsprocessen mindre og dashboardet kan begynde at blive udarbejdet og færdiggjort hurtigere, end hvis der ingen erfaring var at tappe ind i.

6. Ingen læringstimer

På overfladen kan det lyde billigere at lave et dashboard selv. Så er det vel kun software, som der skal bruges penge på?

 

Dette er ikke korrekt, hvis du ønsker et brugbart og overskueligt dashboard.

 

Hvis du vil lave dit dashboard helt fra bunden, så skal der stadig lægges nogle timer i at lære, hvordan det hele skal sættes op og forbindes. Hvis du ikke kan kode, så kan dette nemt tage +100 timer.

 

Der findes også brugervenlige løsninger, hvor abonnementet skalerer sammen med dine tals udvikling på skærmbilledet. Det betyder, at du altså skal betale mere til dem, hvis du selv tjener mere. Derudover skal du stadig bruge flere timer på at lære deres program at kende, udarbejde et dashboard, snakke med deres support osv.

 

Når du hyrer professionelle til at udarbejde et dashboard til dig, så er der ingen læringstimer. Der skal blot bruges nogle få timer på at snakke om, hvilke KPI’er du ønsker at få visualiseret også er dit arbejde færdigt – de professionelle tager sig af resten.

7. Kender alle integrationsmuligheder

Èn af de ting der gør dashboards mulige er integrationer. Dette kan være med økonomisystemer, CRM systemer eller lignende.

 

Eksempler på populære systemer:

visma economic logo
freshdesk logo
Monday logo
Helpscout logo
MSSQL logo

Der skal skabes en forbindelse mellem skærmbilledet og disse systemer, sådan dashboardet altid kan vise de mest friske tal mulige og opdatere dem løbende.

 

Hertil er det vigtigt at vide, hvilke integrationsmuligheder der findes. Hvis du ikke kan bygge disse selv med software, så kan du ikke garantere, at et dashboard program kan integreres med dine specikke systemer.

 

Hvis du dog vælger at få professionelle til at udarbejde dit dashboard, så sørges der for, at dine systemer kan integreres. Og hvis den integration ikke findes endnu, så kan den bygges hurtigt.

8. Løbende samarbejde

Lad os sige at du har haft dit dashboard i et par år og din virksomhed er i mellemtiden stukket af og udviklet sig helt vildt.

 

Et overblik af hele virksomhedens situation er vigtigere end nogensinde og flere parametre er tilføjet til ligningen end førhen. Dit dashboard skal altså være knivskarpt, ændringer skal implementeres og der skal ikke være noget bøvl.

 

Hvis du fik et professionelt dashboard team til at udarbejde jeres løsning, så er der altid hjælp at hente. Du kan altid ringe eller skrive også får du den hjælp, som du behøver – om det blot er sparring eller en videreudvikling af dashboardet.

 

Derimod hvis du udarbejdede dit dashboard selv, så er du på egen hånd.

9. Du får stadig, hvad du vil have - bare uden bump på vejen

Der er der fordele og ulemper ved alle muligheder og sådan er det med næsten alting.

 

Du har ekstra kontrol, hvis du vælger at lave et dashboard fra bunden – det er rigtigt. 

 

Men i sidste ende skræddersyer professionelle dashboardet til din virksomheds situation, ønsker og behov i tæt kontakt med dig.

 

Så du får alligevel det produkt, som du vil have fra starten af. Du slipper bare for alt arbejdet og problemstillingerne associeret med det.

 

Om det lyder attraktivt eller ej, det er op til dig.

Bestil dashboard

Kontakt os og vi vender tilbage til dig med et tilbud på et professionelt, skræddersyet dashboard, som vi udarbejder i tæt dialog med dig. Du er også velkommen til at kontakte os, hvis du ønsker en data workshop, generel sparring eller har spørgsmål til produktet eller processen.