Gamification er ét af de der termer, som mange synes lyder godt, men få ved hvorfor det er godt eller hvordan man implementerer det.
Flere studier og cases viser, at hvis man rammer den rigtigt, så kan gamification i en virksomhed faktisk have en rigtig positiv indvirkning på både kunder og medarbejdere.
Så spørgsmålet er ikke, om det kan hjælpe. Spørgsmålet er, hvordan man kan få det til at passe ind i sin egen virksomhed. For at kunne svare på det så er vi først nødt til at kende de grundlæggende spilleregler. Så hvad er gamification overhovedet?
Hvad er gamification?
Gamification er, når spilelementer er implementeret i opgaver og processer i virkeligheden. Det handler simpelthen om at gøre virkeligheden til et spil, hvor man kan udføre opgaver på en måde, der er sjovere end bare at gøre dem.
Et godt eksempel på hvordan man kan gøre en kedelig hverdagsopgave til en sjov leg kommer fra vores skandinaviske nabo Sverige.
De kørte et eksperiment i Stockholm ved at anvende gamification for at se, om de kunne få flere billister til at overholde fartgrænsen. Men i stedet for bare at sætte en stander op der viser, hvor meget du kører for hurtigt, så vendte de konceptet på hovedet.
De stedet for billisterne skulle overholde fartgrænsen i frygt for at modtage en bøde, så skulle de overholde fartgrænsen, fordi så var de med i en lodtrækning om at vinde en præmie på 20.000 svenske kronor (lidt mere end 14.000 danske kr.).
Virkede eksperimentet? Ja!
På den vej hvor standeren blev sat op var den gennemsnitlige fart førhen 32 km/t og under eksperimentet var den faldet til 25 km/t.
Så eksperimentet virkede uden tvivl og dette skyldes, at det fulgte reglerne for succesfuld gamification – de gjorde det sjovt at udføre den ellers kedelige opgave med at skrue ned for farten, når vi kører bil, fordi nu kunne man pludseligt vinde en belønning ved det.
Men gamification begrænser sig ikke til trafikken eller privatlivet – det kan også spille en væsentlig rolle i erhvervslivet.
Hvis man implementerer spilelementer ind i virksomhedens opgaver og det gøres rigtigt, så bliver det muligt at give medarbejdere og kunder et incitament til at handle på en bestemt måde – så længe det kan gøres sjovt.
Men hvad er fordele ved gamification helt konkret udover, at det kan gøre opgaver sjovere at udføre, end de normalt er?
Hvad er fordelene ved gamification?
Hvis det bliver implementeret på en relevant måde, så fungerer gamification på flere fronte. Der er nemlig mange fordele ved at implementere en gamification strategi internt i sin virksomhed.
Dette gælder både for om du vil øge den generelle motivation eller om du ønsker at fremme en bestemt handling:
- Det kan motivere medarbejdere, fordi de har muligheden for at vinde i intern konkurrence, blive belønnet og modtage anerkendelse
- Det giver brugerne muligheden for at udføre opgaver og/eller bryde større opgaver ned i mindre stykker
- Det giver brugerne et incitament til at fuldføre de opstartede opgaver
Dem der anvender gamification kan altså forvente øget motivation til at overgå sine forrige præstationer grundet intern, venlig konkurrence som resultat af de implementerede sociale elementer.
Eksempel #1
Et godt eksempel på dette er dengang, at Deloitte ønskede at få deres senior ledelse til at tage et større lederskabs træningskursus, men de havde problemer med at motivere dem til faktisk at udføre kurset.
For at løse dette problem og øge motivationen valgte de at implementere gamification. Her inkluderede de spilelementer såsom leaderboards, badges og status symboler. Disse tal var målt baseret på, hvor mange i den senior ledelse, der fuldførte lederskabs kurset.
Resultatet af dette var, at ikke kun fik de flere senior ledere til at deltage i e-læring; tiden det tog for at fuldende det faldte med 50%. Derudover steg nummeret af senior ledere, der vendte tilbage til programmet efterfølgend med 47%.
Eksempel #2
SAP tilbyder en kompleks ERP løsning og havde ikke råd til, at deres sælgere ikke kendte til alle de små detaljer. Derfor implementerede de gamification til at motivere sælgerne til at lære mere om produktet.
Hertil lavede de et spil, der simulerede et game show, hvor man skulle svare på spørgsmål fra kunder. Der var leaderboards til at vise sælgernes udvikling og badges til dem, der klarede sig bedst. Sælgernes formål i spillet var at svare rigtigt på spørgsmålene.
Resultat endte med, at det motiverede sælgerne til at lære mere om produktet via digital læring, da det var blevet gjort sjovt. Derudover skabte den større viden mere vidende sælgere og hjalp dem til bedre salgsresultater.
Eksempel #3
Endnu et godt eksempel er Bluewolf, der havde problemer med motivation og engagement blandt medarbejdere, da de skulle etablere deres brand.
Hertil implementerede de spilelementer i form at et pointsystem. Her blev point uddelt for hver postet indlæg på hjemmesiden, sociale medier, interne/eksterne kollaborationer osv.
Det endte med, at Bluewolf oplevede en mere stabil brand tilstedeværelse i takt med at medarbejderne følte sig mere motiverede til at udføre deres arbejde hurtigere og bedre for at optjene flere point end deres kollegaer.
Gamification bruges dog på forskellige måder til forskellige løsninger i forskellige virksomheder. Gamification kan anvendes på mange måder og løsningerne behøver nødvendigvist ikke at være lige så komplekse som i de ovenstående eksempler.
Fundamentalt behøver du i virkeligheden kun:
- En målsætning (flere salg, mere online trafik, bedre kundetilfredshed)
- En motivationsfaktor (en rejse, chokolade, kongetrone i kantinen)
- System til at måle med (leaderboard, point eller badges på et dashboard)
Nu har du skabt en light version af et gamification setup. Så kan du altid justere efter kontekst, når de meningsfyldte valg skal træffes.
Hvorfor virker gamification overhovedet?
Der er ikke nogen tvivl om, at gamification virker og der er mange flere cases end de ovenstående til at bevise dette.
Men hvorfor virker det så godt? Det skyldes psykologien bag spilelementer.
Det fylder nemlig vores hjerner med dopamin, når vi opnår en highscore, rykker et niveau op, låser op for en achievement osv.
Når spilelementerne knyttes til arbejdsrelaterede opgaver, så smelter spilverdenen og arbejdsverdenen sammen. Nu bliver det altså muligt at modtage dopamin ved at give arbejde en ekstra indsats, sådan man kan rykke højere op på et leaderboard, modtage et badge eller en præmie.
Gamification kan tilbyde en måde, hvorpå fuldførelse af arbejdsopgaver kan være en kilde til dopamin. Det bliver altså både sjovere, mere motiverende og potentielt mere tilfredsstillende at udføre arbejdsopgaver, end det var inden implementering af spilelementer.
Hvordan implementerer man gamification?
Når der skal introduceres spilelementer ind i en virksomhed, så kan det gøres med forskellige grader af kompleksitet. Det afhænger af, hvordan du vælger at gå til opgaven og hvad du mener, at jeres behov er.
Men der er nogle fundamentale grundregler, der stadig skal følges, før sådant et initiativ kan kategoriseres som gamification.
- Identificér problemstillingen
- Udtænk sociale elementer der kan motivere medarbejdere
- Mål jeres resultater
Lad os gennemgå dem én for én imens du har et bestemt problem fra din egen virksomhed i baghovedet imens.
Identificér problemstillingen
Før du bare springer med hovedet først ned i at implementere disse elementer på arbejdspladsen, så er det fordelagtigt at fundere over, hvilket problem du i det hele taget gerne vil have fikset med gamification.
Dette kan for eksempel både være internt og eksternt:
Internt:
- Lav medarbejder motivation
- Lav engagement med lærerigt materiale
- Høj fejlrate
Eksternt
- Lavt brugerengagement på hjemmesiden
- Kedeligere anvendelse af produkt end hos konkurrenten
- Dårlig kundeservice
Uanset om du søger at forbedre virksomheden internt eller eksternt, så skal problemet konkretiseres først.
Det kan være en fordel at drage inspiration fra jeres KPI’er og se, hvilke parametre virksomheden får mest ud af at optimere. Hvis de ikke er relevante i dette tilfælde, så kan du læse mere om, hvordan man udvælger og udarbejder nye KPI’er her.
Når du har fundet det problem, som du ønsker at optimere, så kan du gå videre til næste trin.
Udtænk sociale elementer der kan motivere medarbejdere
Vi har nævnt nogle elementer gennem hele artiklen, men der findes flere end dem. Sandheden er, at hvis du har set det i et havespil, brætspil eller videospil, så kan det højt sandsynligt også anvendes som sociale elementer.
Blandt de mest udbredte findes:
- Niveau inddeling
- Badges
- Point
- Trofæer
- Ranglister
- Pointtavler
Hvilke I vælger at anvende kommer an på jeres behov, løsning og arbejdskultur.
Der er dog nogle belønninger, der teoretisk set er bedre end andre. Her forekommer forskellige niveauer for, hvad der er mest vigtigt og mindst vigtigt for medarbejdere:
Der er nemlig ikke noget galt med at ønske anerkendelse. Ifølge ovenstående hierarki er det faktisk foretrukket. Måske giver det endda mest mening at sætte individer eller afdelinger op imod hinanden for at skabe venlige, interne, små konkurrencer blandt dem.
Pointen med spilelementerne er, at det er disse virkemidler, der skaber kilden til dopamin ved udførelsen af arbejdsopgaver.
Medarbejderne ønsker en motivation og potentielt en belønning, der kan gøre den ekstra hårde indsats det hele værd i sidste ende. Der skal altså være noget at arbejde henimod – i stedet for at give den en ekstra skalle uden at modtage nogen som helst form for anerkendelse.
Når du har identificeret relevante elementer til din problemstilling, så kan du gå videre til det tredje og sidste trin.
Mål jeres resultater
Implementeringen af gamification tilbyder gevinster, som man ikke kan måles på udelukkende kvalitativt eller kvantitativt – begge metoder skal i brug.
For at måle øget motivation eller større tilfredshed blandt medarbejdere kan du for eksempel hive dem til side og tage en snak med dem. Spørg dem om hvad der virker og hvad der ikke virker ved spilelementerne.
Herved får du skaffet dig et overblik af de menneskelige fordele, som gamification bringer med sig.
Men der er også finansielle fordele, som er nemmere at måle på med konkrete tal. For eksempel kunne du tracke, hvordan jeres KPI’er flytter sig før og efter gamification bruges i jeres arbejdsgange.
For at gøre dette mest præcist og med det største overblik anbefaler vi at visualisere jeres data på et dashboard.
Et dashboard er et skærmbillede, der visualiserer og præsenterer relevante virksomhedsdata. Det integreres med jeres egne systemer, sådan data fra jeres datakilder kan vises på ét sted.
Derudover opdaterer dashboardet konstant dataene, sådan du altid kan følge med i deres udvikling i realtid.
Der er mange fordele ved at visualisere dine data, som hjælper virksomheder rundt i hele verdenen med at bruge deres data bedre.
Idéen er, at hvis man kun skal kigge på et skærmbillede for at blive opdateret i, hvordan man klarer sig sammenlignet med andre, så kan dette motivere medarbejderne til at gøre den ekstra indsats.
Faldgruber for succesfuld gamification
Du ved, hvordan du skal bruge gamification, men der er stadig nogle faldgruber, som du bør være opmærksomme på, inden du begynder at smide rundt med spilelementer og præmier til højre og venstre.
Overdreven gamification
Det er muligt at implementere for mange spilelementer i sin strategi. Hvis du tilbyder belønninger for alt for små bedrifter, så kan gamification få den modsatte effekt end ønsket. Deltagerne kan endda føle sig provokeret af det.
Løsningen til dette ligger i, at belønningen skal være et sted, som alle kan nå, hvis de gør en ekstra indsats – ikke hvis de bare logger ind i jeres økonomisystem eller andre hverdagsting.
Overfladisk gamification
Ikke alle typer arbejde kræver den samme løsning – det tunge arbejde kan kræve tunge løsninger. Motivationen til at gennemgå hårde, og måske kedelige, opgaver bliver ikke nødvendigvist større ved at fordele at par point og udlove flødeboller.
Jo tungere opgaverne bliver; jo mere omfattende bliver gamification opgaven i at skulle gøre den interessant.
Ens gamification bliver kedeligt
Desværre begynder os mennesker at kede sig forholdsvist hurtigt. Dette betyder, at hvis vi først spotter et mønster i gamification strategien og den ikke ændrer sig, så bliver disse badges, point og lign. mindre værd for os.
Tingene skal omrystes nogle gange og uventede belønninger betyder mere end generiske, sådan hver medarbejder føler, at deres ekstra indsats har været en unik oplevelse – ellers falder medarbejdernes engagement.
Konklusion
Når alt kommer til alt, så er gamification ikke en strategi, som kan make-or-break en virksomhed. Men det er en sjov og anderledes måde at tilgå arbejde på.
Mange mennesker bruger flere timer på spil i deres fritid, fordi de er sjove. Så er det næsten lige meget, om de kommer i form af sport, brætspil eller videospil – hvis spilelementerne er til stede, så tilføjer det os personlig gavn.
Og hvis blot en brøkdel af denne personlige gavn kan bringes ind i arbejdsopgaver, som ikke er de sjoveste at udføre, så kan dette potentielt resultere i en overall gladere, og måske bedre performende, virksomhed.
Om du vil øge intern digital læring, salg eller kundetilfredshed, så kan du bruge gamification til at hjælpe dette på vej.