Hvordan visualisering af data kan hjælpe din virksomhed

Visualisering af data bliver i stigende grad vigtigere for virksomheder for hvert år. Siden 2013 og til 2020 tidoblede mængden af data sig i det digitale univers – data som virksomheder kan bruge til at blive mere konkurrencedygtige i hver deres industrier.

 

Dette giver flere tal at analysere og større kompleksitet at rode igennem. Så hvordan spiller datavisualisering en rolle i dette?

 

Det gør det, fordi visualiseringer er, for de fleste mennekser, hurtigere forstået og nemmere husket end tekst eller lyd alene. 

 

Hjernen behandler visualiseringer omkring 60.000 gange hurtigere end tekst. Dermed er datavisualisering også hurtigere forstået og nemmere husket end de andre former, som information kan præsenteres i. 

 

Lad os dykke mere ned i hvad datavisualisering kan betyde for virksomheder og deres ansatte.

 

Visualiseringer af dine data hjælper ansatte med at forstå tallene nemmere

Komplekse excel-ark kan være fyldte med tal, der kan optimere virksomheder. Dette kunne være tal relateret til deres KPI’er for eksempel. Ulempen er, at det kan være hårdt at holde fokuset på tallene i lang nok tid til at finde løsningen.

 

Dermed kan det være svært for virksomheder kun at drage nytte af excel-ark fyldt med data. Det bliver for ensformigt til at formidle informationen godt nok til, at ansatte kan opnå en dybdegående indsigt i tallene og træffe de rigtige beslutninger.

 

Det samme gælder for visualiseringer af data, der kun præsenterer data via visuelle elementer. Det er umuligt at finde ud af, hvad et søjlediagram eller en pie-chart prøver at visualisere, hvis der ikke er en form for overskrift til at forklare, hvilke tal den prøver at formidle visuelt.

 

Det er altså vigtigt at finde en balancegang mellem visualiseringer og tekst for at få mest ud af data som muligt. Faktisk kan blandingen af disse hjælpe med at lære ny information 400% hurtigere.

 

Forsker inden for læringsstile, Ole Lauridsen, supplerer også dette på Processink og siger: 

 

Vi skal have så mange sanser som muligt i brug ved svær læring. Hjernen lagrer nye informationer via sanserne. Så jo flere sanser der er i spil, jo bedre husker og forstår vi ny viden…

 

Tag denne illustration som et eksempel på hvordan visualiseringer kan bæres ud i det virkelige liv:

Grafisk illustration af visuelle elementer vs tekstelementer

På højre side ses en tre-linjers tekst, der beskriver en rød firkant med lige lange sider og lige skarpe hjørne. Til venstre ses en visualisering af denne information.

 

Det er selvfølgelig subjektivt, men ifølge ovenstående studier vil langt de fleste kunne forstå visualiseringen til venstre både hurtigere og nemmere end teksten til højre.

 

Det samme princip gælder for datavisualisering. Ved at visualisere sine data via visuelle elementer kan virksomheder formidle tal på en lettere forståelig måde til sine ansatte. Hvis denne datavisualisering tilmed vises frem for virksomhedens ansatte, for eksempel via dashboards, så kan de altid både se, forstå og agere på deres egne nyeste data. Ved datavisualisering af en virksomheds opdaterede data kan dets ansatte altid drage relevant indsigt af dem.

 

Hvis du vil se et eksempel på, hvordan visualisering af dine data kan udføres i din virksomhed, så kan du se, hvordan eKontoret visualiserer sine data på et skræddersyet dashboard her.

 

Visualisering af dine data hjælper ansatte med at huske information bedre

At kunne forstå data er vigtigt, men det er også vigtigt at kunne huske dem, hvis den viden skal kunne bygges videre på i løbet af dagen, ugen eller endnu længere tid. Her kan datavisualisering også hjælpe virksomheders ansatte til at få bedre indsigt i virksomhedens data og træffe de rigtige beslutninger – udelukkende ved at hjælpe dem med at huske denne data bedre.

 

Et studie målte nemlig, hvilke undervisningsformer der resulterede i, at elever kunne huske den nye information til forelæsningen bedst – her er, hvad de fandt ud af:

Tabel med data fra undersøgelse af hukommelse og indlæring

Det viste sig, at når eleverne skulle læse informationen, så kunne de huske det næsten lige så godt efter 3 timer, som hvis det var både visualiseret og fortalt. Evnen til at huske denne nye information faldt dog dratisk efter 3 dage hos dem, der udelukkende skulle læse information. Evnen til at huske informationen forblev dog høj hos den gruppe af elever, hvor informationen blev formidlet både med tekst og visuelle elementer.

 

Vi skal være de første til at indrømme, at der er forskel på ansatte i en virksomhed og elever til en forelæsning. Men dette betyder ikke, at resultaterne er uinteressante for virksomheder.

 

Resultaterne betyder nemlig, at datavisualisering også kan hjælpe virksomheders ansatte med at huske ny information bedre. Derudover viser studiet også, at datavisualisering suppleret med at snakke om dem kan hjælpe med at huske ny information endnu bedre. 

 

Virksomheder kan dermed også få gavn af at snakke om den nye information, som dashboards for eksempel kan formidle via visualiseringer. På den måde er der større sandsynlighed for, at virksomhedens ansatte kan huske denne information på et tidspunkt, hvor vedkommende kan koble det sammen med en problemstilling, som de afslørede på deres egne dashboards.

 

Datavisualisering af nøgletal øger problemløsning

Alle virksomheder har individuelle nøgletal, også kaldt kpi’er, som kendetegner dem på alle parametre, om det er finansielle kpi’er, målinger på arbejdstilfredshed eller antal besøgende på hjemmesiden.

 

Alle disse kan syntes vigtige i en virksomhed under de rigtige omstændigheder, men hvis man sætter sit fokus for bredt, så er det svært at ændre noget som helst. Hvis du vil vide mere om, hvordan du udvælger dine vigtigste nøgletal, så kan du læse mere her.

 

Når en virksomheds nøgletal er udvalgte og de ansatte begynder at følge med i deres udvikling fra uge til uge, så begynder der at opstå mønstre. De ansatte får muligheden for at se vækstmuligheder i tallene for eksempel. Men de får også muligheden for at udse problemstillinger, som nøgletallenes udvikling afslører.

 

Det er her, at datavisualisering kan hjælpe virksomheder. Et studie viser nemlig, at mennesker gennemsnitligt er 89% bedre til at løse problemer, hvis problemet er visualiseret.

 

Dette betyder altså, at virksomheder der anvender datavisualisering via dashboards ikke kun kan udse problemstillinger hurtigere. De er også bedre til at løse disse problemstillinger.

 

Så udelukkende fordi de får præsenteret data til dem på en visuel måde via dashboards, så er de altså bedre udrustet til at træffe beslutninger, der kan redde dem ud af problemer.

Hvem anvender visualisering af data?

Der er ingen tvivl om, at datavisualisering, især via dashboards, er et stærkt redskab at have i en virksomhed. Hvis det fremmer forståelsen, forbedrer hukommelsen og øger problemløsning, så er der i virkeligheden ingen industrier, som ikke kan gavnes af at anvende sig af datavisualisering.

 

Dette har mange virksomheder i flere industrier luret og nedenfor er blot få eksempler på industrier, som har oplevet værdi ved visualisering af data.

 

Salg og marketing

Disse afdelinger skal være i stand til at tage få, fokuserede beslutninger baseret på rigtig meget data. Specielt i takt med at verden bliver mere digital og mange virksomheder har muligheden for at udvide sine produkter og services til udlandet, så er der endnu flere tal at holde styr på.

Salg og marketing dashboard på bærbar computer

Salg og marketing bruger visualiseringer på dashboards til at se trafik på hjemmesiden, hvilke sider der generer mest værdi, hvilke sider der konverterer bedst og meget andet. Salg kan også bruges relaterede tal til at vide, hvor de fleste kunder kommer fra, hvilke typer kunder er villige til at købe mere hos virksomheden, hvilke kanaler genererer mindst værdig osv.

 

Finans

Denne afdeling kan opleve mange små og store ændringer i tal på én dag. Derfor er det også vigtigt, at de kan følge med i udviklingen i hver enkelt af disse tal. Denne data kan nemlig gøre forskellen på at opdage eller misse en mulighed og løse eller ikke opdage et problem, som denne data afslører.

Visualisering af aktiekurser

Finansafdelinger kan anvende datavisualisering på dashboards til at se kurser på forskellige aktier, obligationer eller lignende, vurdere investeringer baseret på deres finansielle udviklinger, konsultere eksterne bureauer baseret på deres nøgletal og meget mere.

 

Politik

En politiks afdeling skal altid have fingeren på pulsen, når det kommer til stemmer. Specielt under en valgperiode er det vigtigste næsten at vide, hvor man skal allokere sin tid og sine ressourcer. USA er et godt eksempel på, hvor nabostater gennemsnitligt kan have helt forskellige politiske meninger.

Billede af USAs stater og deres politiske præference

Datavisualisering på dashboards i politiske afdelinger kan bruges til at finde ud af, hvor ens stemmer kommer fra, hvilken aldersgruppe ligger den gennemsnitlige stemmer i, hvilket køn er den gennemsnitlige stemmer mm.

 

Logistik

I logistik branchen er alle involverede meget påvirkede af, at tallene er i orden. Hvis antallet af varer for eksempel ikke spiller, så kan det ikke kun have enorme konsekvenser for dem selv, men også for andre virksomheder, der afhænger af dem.

Ansat sidder på en bærbar computer og kigger på data

Virksomheder i denne branche kan anvende datavisualisering til at se deres antal varer på lageret, hvor mange komponenter der går i hvert individuelt produkt, leveringsforsinkelser og meget andet.

 

Ledelse

Denne stilling går igen i alle de førnævnte industrier og derfor er det også vigtigt, at ledelsen altid har de bedste metoder til at træffe de rigtige beslutninger. Ellers kan det potentielt gå ud over rigtige mange virksomheder og ansatte.

Marketingsansat analyserer datavisualiseringsdiagram på sin tablet

Siden alle industrier har en form for ledelse, så kan deres fokus være forskellige. Men typisk kan ledelser bruge datavisualisering på dashboards til at se hvordan det går med deadlines, hvilke medarbejdere der performer ekstraordinært godt, hvordan virksomhedens overordnede tal stemmer overens med de ønskede mål for ugen, måneden, kvartalet eller året og meget mere.

 

De overstående 5 industrier, brancher og stillinger var blot eksempler på, hvordan datavisualisering på dashboards kan anvendes i den virkelige verden. Der er dog rigtige mange flere. Mange virksomheder er allerede begyndt at anvende visualiseringer af deres data og mange af dem høster fordelene lige nu.

 

Ønsker du datavisualisering af dine data?

Vil du gerne bestille et eller flere dashboards, sådan du kan visualisere dine data eller har du spørgsmål til processen? Du kan læse mere om vores priser og vores process her. Ellers kan du altid kontakte os på vores email: salg@dashboard.nu også vender vi tilbage til dig hurtigst muligt.