Hvorfor virker datadrevet marketing så godt og hvordan bruger man det?

Tilbage i 2017 sagde Google, at omkring 2 ud af 3 marketingsfolk synes, at datadrevne beslutninger er bedre end beslutninger baseret på mavefornemmelse eller instinkt.

 

Datadreven marketing er tydeligvis den dominerende tilgang og det har den været i stigende grad i et stykke tid.

 

Mellem 2013 og 2015 bemærkede Teradata, at mængden af respondenter der hævdede at bruge data systematisk i deres marketingsarbejde gik fra 36% til 78%.

 

Rapporterede fordele ved dette skift til datadrevet markedsføring er hurtigere og mere præcis beslutningstagen.

 

Det er altså tydeligt, at det nemt kan være fordelagtigt for virksomheder at anvende marketingdata i sit arbejde.

 

Okay, vi ved, at det er fordelagtigt at arbejde med datadrevet marketing. Men hvordan anvender man det praktisk, hvor får man al denne data fra og hvad er marketingdata overhovedet? Læs videre for at få svarene.

Hvad er marketingdata?

Marketingdata er den information, der indsamles fra dine forskellige marketingskanaler – og dem er der mange af.

 

Eksempler på marketingskanaler hvorfra man kan skaffe marketingdata er:

  • Hjemmeside
  • Sociale medier
  • E-mail

 

Denne type data kan inkludere mange parametre såsom information om, hvem dine kunder er, hvordan de anvender dine marketingskanaler, hvordan de finder dem i første omgang osv.

 

Disse data er typisk nemme at indsamle. For eksempel kan der indsamles information fra din hjemmeside ved brug af værktøjer såsom Google Analytics.

 

Sociale medier såsom Facebook og LinkedIn har også deres egne dashboards, hvorfra det er muligt at indsamle data.

 

På samme måde er der massere af værktøjer til at indsamle relevante tal fra e-mail marketing værktøjer – Mailchimp er bare ét eksempel.

 

Det er også helt normalt at indhente data via eksterne programmer. Faktisk bruger 88% af marketingsfolk data, som er indhentet fra tredjeparter for at drage nye og bedre indsigter om deres kunder.

 

Som udgangspunkt kommer du altså ikke til at gå ned på marketingdata. Men én ting er at have informationen – det er noget helt andet at bruge den.

 

For at kunne arbejde datadrevet skal du også vide, hvordan du anvender dine marketingdata i et praktisk henseende.

Hvad er datadrevet markedsføring?

Datadrevet markedsføring er, når man danner markedsføringsstrategier ud fra sine marketingdata.

 

Disse strategier kunne i virkeligheden inkludere hvad som helst – så længe analyser fra dine marketingdata tyder på, at de er fordelagtige for virksomheden.

 

Men der er potentielt rigtig meget data at indhente og derfor er det også vigtigt, at du først finder ud af, hvad der kunne være relevant at finde ud af i det hele taget.

 

Eksempler på spørgsmål man kunne stille sig selv er:

  • Hvilke produkter køber mine kunder mest/mindst?
  • Hvilket tekstindhold anser mine kunder for relevant indhold?
  • Hvilke nøgleord associerer mine kunder virksomheden med?
  • Hvor giver det mest mening at anvende betalte reklamer – både på marketingskanal og geografisk?
  • Hvilke betalingsmetoder foretrækker mine kunder?
  • Hvor stor en andel af mine kunder kommer igen?
  • Hvordan får jeg flere konverteringer fra eksisterende kunder?

 

Som du kan fornemme, så er der hundredvis af indsigter, som man kan drage fra sine marketingdata. Derfor nævner vi det lige igen – find ud af hvad du vil vide først og først derefter kig på dine data.

 

Hvis du bare kigger på alle de kvantitative data uden et klart mål i hovedet og håber på at støde på brugbar viden, så kan du nemt blive overvældet af informationsmængden.

 

Datadrevet markedsføring går nemlig ud på at finde en virksomheds marketingsbehov først også bruge marketingdata til at finde ud af, hvilke marketing kampagner kan opfylde disse behov.

Hvorfor er datadrevet markedsføring fordelagtigt?

Vi har allerede snakket lidt om, hvorfor det er fordelagtigt at arbejde datadrevet og at anvende denne tilgang i en virksomhed i introduktionen, men vi dykkede aldrig ned i grundene hertil.

 

Derfor vil vi gerne uddybe nærmere, hvad man i det hele taget kan få ud af at anvende datadrevet markedsføring i sine arbejdsgange.

Konkretisér din markedsføringsstrategi

Den første fordel er, at det tvinger dig til at udarbejde en konkret markedsføringsstrategi.

 

VI har sagt det før og vi siger det igen – det er for overvældende at rode sine marketingdata igennem uden en klar idé om, hvad du gerne vil finde ud af. 

 

Datadrevet marketing sørger for, at dette heller ikke sker. Fordi med en markedsføringsstrategi på plads ved en virksomhed allerede godt, hvad den helst vil vide og hvad der ikke er så vigtigt at vide.

 

Alting er nemlig planlagt og retningen er sat allerede inden, at du ved, hvad du skal bruge al den indsamlede information til – og det giver en klar fordel over de virksomheder, der leder rundt i deres marketingdata i blinde.

Du ved, hvad der virker

Når du anvender datadrevet markedsføring i virksomheden, så finder du hurtigt ud af, hvilke initiativer der virker og hvilke der ikke virker.

 

På samme tid får du også en fornemmelse for, hvad der potentielt har chance for at virke bedre end andre initiativer.

 

Overordnet set opnår du en indsigt i, hvor det giver mening at lægge pengene og hvor det giver mening at fjerne dem.

 

Uden datadrevet markedsføring er det for eksempel svært at vide, om det giver mest mening at skaffe nye kunder eller sælge mere til forrige- eller eksisterende kunder, om hjemmesiden tiltrækker flere kunder end de forskellige sociale medieprofiler gør eller om nogen overhovedet gider at læse jeres nyhedsbreve.

 

Kort sagt – uden datadrevet markedsføring har du kun din hukommelse og din mavefornemmelse at læne dig op af – og de er sædvanligvist ikke lige så pålidelige som konkrete data.

Tag datadrevne beslutninger

Når du ved, hvad der virker og ikke virker, så er du også klar til at tage informerede beslutninger herudfra.

 

Disse beslutninger kan både være store og små, men uanset hvad kommer de til at tage virksomheden videre i en retning, som den ikke var i før.

 

Vil du danne retningen for din virksomhed på baggrund af holdninger, synesninger og mavefornemmelser? Eller vil du gerne have et konkret, fagligt, researchet og informeret grundlag for at træffe beslutninger, der påvirker hele virksomheden og alle i den?

 

Datadreven markedsføring tilbyder en arbejdstilgang, som kræver informerede grundlag for sine beslutninger.

 

Uden et fagligt grundlag for sine beslutninger er der bare tale om markedsføring – ikke datadrevet markedsføring- og det kan ende med at koste mange spildte penge, hvis man udfører en masse marketingaktivitet uden at vide, hvorfor lige den aktivitet giver mening.

 

Læs også: Datadreven ledelse – faldgruber og muligheder du bør kende

Hvordan arbejder man med datadrevet marketing?

Du ved nu, hvorfor det er fordelagtigt at arbejde med datadreven marketing og nu skal du finde ud af, hvordan man implementerer det.

 

At basere sit arbejde på data er mere en mental tilgang til sit arbejde, end det er en liste af opgaver. Derfor er det vigtigt at etablere de rette rammer, som gør det lettere at sidestille mavefornemmelsen.

Etablér omfattende dataindsamling

Det er en logisk selvfølge, at du har brug for data, hvis du skal kunne arbejde med dem. Af den grund skal du etablere metodisk dataindsamling fra starten af.

 

Dette behøver heller ikke være svært. Der er nemlig masser af programmer, som du kan bruge for at automatisere dataindsamlingen.

 

Google har for eksempel op til flere gratis programmer, som er brugbare for alle virksomheder, der har en interesse i at modtage data om deres hjemmeside og online marked.

 

Følgende er en liste af deres mest populære, og gratis, programmer til dataindsamling:

  • Google Analytics (Indsamler data om din hjemmesides besøgende, deres profil, opførsel, hvor de kom fra og hvor mange af dem konverterer til salg.)
  • Google Search Console (Viser tekniske aspekter om din hjemmeside, Googles indeksering af den, dens mobiloplevelse osv.)
  • Google Keyword Planner (Giver mulig for at se hvilke nøgleord der bliver søgt mest på i Googles søgemaskine.)
  • Google Pagespeed Insights (Fortæller dig hvor hurtig din hjemmeside er både på computer og mobil samt kommer med en liste af forbedringsmuligheder.)
  • Google Trends (Tilbyder indblik i hvilke søgeord der trender på hvilke tidspunkter)

 

Disse er blot nogle af Googles programmer. Der er utallige af alternativer fra massevis af virksomheder, som har specialiseret sig i at gøre det nemt at indsamle data. 

 

Økonomisystemer er et glimrende eksempel på dette. De hjælper med at tracke alt aktivitet i din virksomheds økonomi, budget og regnskab.

 

Disse parametre er også vigtige til at se indad i virksomheden og finde ud af, hvilke marketinginitiativer der er realistiske at implementere.

 

Der er mange økonomisystemer derude, som kan hjælpe din virksomhed med at tracke denne type data. Blot få af dem er:

  • Visma e-conomic
  • Dinero
  • Uniconta
  • Billy

 

Som du kan fornemme, så er der en hel del metoder, som man kan bruge, når man vil indsamle data. Når først du har fundet ud af, hvilke data der er relevante for jer at indsamle, så kan du begynde at dykke ned i, hvilke der er bedst at bruge tid på.

Saml virksomhedens data på ét sted

Når markedsføringsstrategien er konkretiseret og den relevante data er indsamlet, så er du klar til at tracke fremskridtene.

 

Der er mange måder at gøre dette på. Du kunne for eksempel tjekke alle dine programmer igennem for bestemte tals udvikling. Men det kan være tidskrævende og svært at overskue.

 

Vi anbefaler en løsning, hvor du altid har alle dataene på ét sted og det er med et dashboard.

 

Et dashboard er et skærmbillede, der visualiserer og præsenterer relevante virksomhedsdata. Det integreres med jeres egne systemer, sådan data fra jeres datakilder kan vises på ét sted.

Eksempel på datavisualisering på dashboard

Derudover opdaterer dashboardet konstant dataene, sådan du altid kan følge med i deres udvikling i realtid.

 

Der er mange fordele ved datavisualisering, som hjælper virksomheder rundt i hele verdenen med at bruge deres data bedre. 

 

Hvis du gerne vil bruge dine virksomhedsdata mere fordelagtigt, så anbefaler vi at tjekke vores marketing dashboard ud og se, om det kunne være noget for jer.

Data analyse er dit stærkeste værktøj

Du har indsamlet alle relevante datapointer og du har dem præsenteret overskueligt på ét sted – nu er det tid til, at dit arbejde bærer frugt.

 

I takt med at dagene går og tallene udvikler sig, så kommer du hurtigt til at kunne se, om marketingsinitiativerne går den rigtige eller den forkerte vej.

 

Chancen er også stor for, at du kan se, hvorfor tallene går fremad eller tilbage – og dette er det vigtigste parameter af dem alle.

 

Hvis du ved, hvorfor du ikke når dine marketingsmål, så kan du altid ændre i din fremgangsmåde og prøve igen. Når man analyserer data regelmæssigt, så kan man “fejle hurtigere”, end det har været muligt førhen. Og jo hurtigere du ved, at du er på det forkerte spor, jo hurtigere kommer du på rette spor igen.

 

Det mest skræmmende i marketing er at kunne se, at tallene går den gale vej og ikke vide hvorfor. Det synes vi ikke, at du skal udsætte dig selv eller dine medarbejdere for.

 

Følg de nævnte trin i denne artikel og du kommer til at opnå større indsigt i din virksomheds marketingsindsatser.

Konklusion

Mange råd kan gives, men i sidste ende er det dig, der ved bedst, hvilke data din virksomhed vil gavnes af at indsamle og følge tæt.

 

Men der er ingen tvivl om, at datadrevet marketing er et stærkere værktøj end markedsføring drevet af mavefornemmelser.

 

Vi vil i hvert fald altid anbefale den løsning, der giver den største indsigt i en virksomheds forskellige indsatser og initiativer.

 

Fordi at kende sine data er at kende sin virksomhed – og hvis man kender den 100% og kan udnytte data effektivt, så har man sat sig selv langt bedre end dem, der kun kender sin forretning halvt.

Læs også: Hvad er et dashboard?