Der er enorme mængder af data i en logistikafdeling. Nok til at du kan forsvinde i tallene og miste overblikket.
Derfor er det vigtigt at have en måde, hvorpå du kan samle al denne information og formidle den bedst og nemmest.
Datavisualisering er ofte ét svar på dette problem. Det brækker dataene ned i mindre dele og formidler dem via visuelle elementer. På den måde bliver de hurtigere at finde overblik i og lettere at forstå.
Dashboardet opdaterer jeres data hvert 3. minut. På den måde opnår I fuld gennemsigtighed i, hvad der foregår i virksomheden på alle tidspunkter. Afdelingen får muligheden for altid at kunne tage udgangspunkt i de faktiske data og tage datadrevne beslutninger derfra.
Det er nemt at blive distraheret, når afdelingen oplever en overflod af data. Med et dashboard hængende på væggen er de vigtigste tal altid lige foran næsen på alle. Det gør det nemmere at holde fokusset på det rette sted og ændre kursen på rette vej.
Hav altid overblik over jeres logistiske datas udvikling. Alle i logistikafdelingen har muligheden for at følge med i de tal, som betyder mest for virksomheden og dets ansatte. Bevar kontrol over situationen og kend altid til virksomhedens tilstand baseret på de opdaterede data.
Med dashboards på kontoret er jeres logistiske data altid til skue for hele afdelingen. Der er aldrig tvivl om, hvornår det går det godt og hvornår det går ekstremt godt. Med friske data er det nemmere at se, hvad der skal nedjusteres eller skrues op for.
Man klarer sig bedst, når man arbejder sammen. Derfor er det en fordel at have noget, som binder folk sammen. Noget som putter dem i samme båd. Med konstant skiftende tal på dashboardet ved hele afdelingen altid, hvad der skal til, før I er nået i mål.
“Vi nåede et punkt i vores virksomhed, hvor vi oplevede en overflod af data, som var svær at finde hoved og hale i. Derfor havde vi brug for en måde, hvorpå vi kunne gøre denne overflod af data nemmere at forstå og vi kom frem til, at vi manglede et dashboard.”
Få muligheden for altid at følge med i udviklingen af de nøgletal, som har mest betydning for jeres logistik. Nedenstående er inspiration til, hvilke data der kunne trackes og visualiseres, men vi kan erstatte disse efter jeres behov.
Salg af enheder er måske det mest simple, men også vigtigste, nøgletal i en virksomhed. Når en virksomhed kender det konkrete tal på deres salg af enheder, så kender de også deres indkomst, hvorfra de kan lægge strategi for hele forretningen.
Det samlede salg af enheder er nødvendigvis ikke påvirket af den logistiske afdelings handlinger, men det er dem, der skal agere på det. Når de kender dette nøgletal, så ved de også, om de skal skrue op, ned eller beholde de samme ressourcer.
Omsætningshastigheden viser, hvor mange gange på ét år en virksomhed kan få omsat sine indkøbte varer. Hvis en virksomheds omsætningshastighed er 2, så har de altså omsat sine indkøbte varer to gange på dét år.
Udfaldet af dette nøgletal kan skyldes en række faktorer og fra et logistisk perspektiv er det et godt tal at følge med i. Omsætningshastigheden er en mulighed for logistikafdelingen til at have fingeren på pulsen og se, om virksomheden er på rette spor hen imod årets forventede resultat.
Leveringstiden fortæller, hvor lang tidsperioden er for en købt enhed at blive leveret til den købende kunde. Hvis den gennemsnitlige ventetid er 48 timer, så får den gennemsnitlige køber altså leveret det købte produkt efter 48 timers ventetid.
Leveringstiden er et vigtigt parameter i en sund logistikafdeling, da det kan være direkte korrelleret med kundetilfredshed. For eksempel vidste Amazon godt, at deres kunder ville have deres købte produkt leveret så hurtigt som muligt, hvilket var grunden til, at de introducerede same-day-delivery for udvalgte produkter.
Udsolgte enheder dækker over de produkter, som er udsolgte i virksomheden. Så jo højere dette tal er; jo flere enheder i produktlinjen er udsolgte og jo færre produkter kan kunder købe hos dem.
Det er fordelagtigt for virksomheder aldrig at have udsolgte enheder, selvom det kan være svært – specielt ved Black Friday og dagene op til juleaften. Men hvis virksomheden ikke sælger et produkt, som de førhen har haft på hylderne, så kan dette skabe kundeutilfredshed og en højere churn rate.
Det skal være nemt at komme i gang med sit dashboard i afdelingen
Vi sætter os ned med jer og finder ud af, hvilke data der giver bedst mening at visualisere
Vi udarbejder et dashboard med jeres data og efter jeres ønske og behov
Jeres ønsker til data kører nu på dashboardet og opdaterer tallene hvert 3. minut
Få skræddersyet et logistik dashboard efter jeres ønsker og behov og opdag mulighederne ved at have et konstant overblik over dine logistiske data.