Øg performance med marketing dashboard

  • Forbedrer forståelsen for jeres data
  • Bevarer overblikket over jeres nøgletal
  • Øger indsigten i muligheder og faldgrube
Grafik af ansatte der analyserer data på et dashboard

Få større indsigt i jeres marketingsdata

Der er enorme mængder af data i en marketingsafdeling. Nok til at du kan forsvinde i tallene og miste overblikket.

 

Derfor er det vigtigt at have en måde, hvorpå du kan samle al denne information og formidle den bedst og nemmest.

 

Datavisualisering er ofte ét svar på dette problem. Det brækker dataene ned i mindre dele og formidler dem via visuelle elementer. På den måde bliver de hurtigere at finde overblik i og lettere at forstå.

Dashboardet opdaterer jeres data hvert 3. minut. På den måde opnår I fuld gennemsigtighed i, hvad der foregår i virksomheden på alle tidspunkter. Afdelingen får muligheden for at smide antagelserne ud af vinduet og fokusere på de faktiske data.

Det er nemt at blive distraheret, når afdelingen oplever en overflod af data. Med et dashboard hængende på kontorvæggen er de vigtigste tal altid lige foran næsen på alle. Det gør det nemmere at holde fokusset på det rette sted og ændre kursen på rette vej.

Hav altid overblik over jeres marketingsinitiativers udvikling. Alle i virksomheden har muligheden for at følge med, hvordan jeres kampagner, outreach eller andet kører fra time til time. Gør klar til at justere nogle metrics eller fejr jeres vækst.

Med dashboards på kontoret er jeres marketingsdata altid til skue for hele afdelingen. Der er aldrig tvivl om, hvornår det går det godt og hvornår det går ekstremt godt. Med friske data er det nemmere at se, hvad der skal nedjusteres eller skrues op for.

Marketing har mange facetter og dataene er varierer meget. Hvis jeres virksomhed anvender SEO, Google Ads, sociale medier, email marketing og mere, så kan I få skræddersyet hvert enkelt dashboard til at visualisere data fra alle afdelingens nuancer.

“Vi nåede et punkt i vores virksomhed, hvor vi oplevede en overflod af data, som var svær at finde hoved og hale i. Derfor havde vi brug for en måde, hvorpå vi kunne gøre denne overflod af data nemmere at forstå og vi kom frem til, at vi manglede et dashboard.”

eKontoret logo transparent

Giv marketingsafdelingen de bedste forudsætninger

Få muligheden for altid at følge med i udviklingen af de nøgletal, som har mest betydning for jeres marketing. Nedenstående er inspiration til, hvilke data der kunne trackes og visualiseres, men vi kan erstatte disse efter jeres behov.

ROI (Return of Investment)

ROI er den mængde penge, som du får tilbage fra en investering. Hvis en virksomheds ROI er 3-til-1, så betyder det altså, at de tjener 3000 kr. for hver 1000 kr., som de investerer i for eksempel digitale reklamer.

En høj ROI kan betyde rigtig mange ting. Det kan betyde, at din markedsføring virker godt, at du rammer de helt rigtige kunder eller at du kan tage meget mere for produktet, end hvad de koster at producere.

Alle virksomheder vil naturligvis have den højeste ROI på alle deres produkter og services – og det giver også god mening.

Churn

Churn rate er den procentdel af dine kunder, der har valgt at skifte til en anden produkt- eller serviceudbyder inden for en givet periode. Derfor vil en virksomhed typisk gerne have en så lav churn rate som overhovedet muligt.

En høj churn rate kunne godt tyde på, at én eller flere af dine konkurrenter tilbyder et bedre produkt eller en bedre service. Derimod kunne en lav churn rate godt tyde på, at dit produkt eller service bare er bedre end dine konkurrenters.

For eksempel havde Myspace en høj churn rate, da alle gik over til Facebook i stedet for at blive hos dem.

Bounce Rate

Bounce rate er den procentdel af mennesker, der klikker ind på din hjemmeside eller sociale medie profiler også klikker væk igen med det samme – altså uden at interagere med hjemmesiden eller den sociale medie profil først. Virksomheder vil helst have en så lav bounce rate som muligt.

En høj bounce rate kan betyde flere ting. Hvis dine sociale medie profilers digitale reklamer er misvisende i forhold til, hvad I betyder, så kan bounce raten være høj, fordi de ikke får det, som reklamen lovede dem. Eller hvis din hjemmeside er meget langsom, så kan dens bounce rate også være høj, fordi folk ikke gider vente på, at den loader færdig.

Et eksempel på en grund til høj bounce rate er, når konkurrenter bruger Google Ads til at dukke op i Googles søgeresultater, når mennesker søger på deres konkurrenter. De leverer samme service, men hvis mennesker søger efter en bestemt virksomhed, så leverer den reklame ikke den virksomhed, som disse mennesker ønskede at klikke ind på.

CTR (Click Through Rate)

CTR er den procentdel af mennesker, der har set din hjemmeside, reklame eller noget helt tredje i Googles søgeresultater eller på sociale medier og har valgt at klikke på den. Derfor vil en virksomhed gerne have denne klikrate så høj som muligt.

En høj CTR betyder, at din hjemmeside, reklame eller andet virker relevant for de mennesker, som ser dem. Modsat kan en lav CTR betyde, at disse er relevante nok for disse mennesker til at klikke på.

Det kan være svært at vide, om din virksomhed har en god CTR og der laves hele tiden undersøgelser i forskellige industrier, der giver en variation af forskellige tal. Men du kan tænke som tommelfingerregel, at hvis du har en CTR på 5% eller højere, så er det virkelig godt og hvis du har en CTR på 1% eller lavere, så er det ikke så godt.

Sådan kommer I igang med jeres dashboard

Det skal være nemt at komme i gang med sit dashboard i afdelingen

1.

Vi sætter os ned med jer og finder ud af, hvilke data der giver bedst mening at visualisere

2.

Vi udarbejder et dashboard med jeres data og efter jeres ønske og behov

3.

Jeres ønsker til data kører nu på dashboardet og opdaterer tallene hvert 3. minut

Hvad vil jeres marketing afdeling have på deres dashboard?

Få skræddersyet et marketing dashboard efter jeres ønsker og behov og opdag mulighederne ved at have et konstant overblik over dine marketingdata.